Telefon fobi (Telephonofobi)


Jeg har angst for telefoner. 👈😱👻      Yup. Jeg er virkelig ikke glad for at tale i telefon. det skal virkelig være et nødstilfælde, hvis jeg ringer til fremmede eller svarer, når et ukendt nummer ringer.








Jeg har egentlig ikke noget problem med at ringe til
- kommunen,
- teleselskabet, el, gas og vandselskabet og andre af den slags instanser.
samt min min mor og min søn

men derudover ringer jeg ikke. Hverken til mine bedste veninder, mine brødre eller resten af min familie. Det er komplet åndsvagt. I know. Jeg er også gået glip af en date med Skotlands lækreste skotte, blot fordi jeg ikke turde ringe til ham, som han ønskede. Men jeg kan ikke komme ud over det.
Jeg kan tage mig selv i det og sige tag nu den telefon når den ringer, men mit hjerte galoperer og jeg føler at jeg skal kaste op og så fryser jeg ellers fast og rører mig ikke før den har ringet færdigt.

Nu kan der gå dage/uger før telefonen ringer. For min familie omgangskreds og kunder kender mig efterhånden, så de sender en sms, mail eller skriver til mig på SoMe. :)


Der kan være mange grunde til at jeg er stødt på den telefonmur. Men den mest oplagte grund vil være (iflg. psykologer) at jeg som 9 årig modtog et opkald om at min far var død. Ca. 6 mdr efter fik jeg et nyt opkald om at min farmor var død. Det har jeg ikke synderligt tænkt over. Men da jeg så i starten af 20erne oplevede at blive ringet op på min arbejdsplads af en kvinde som fortalte mig at min kæreste igennem 10mdr havde kørt dobbeltspil siden vi startede vores forhold og det havde hun først opdaget nu og syntes derfor også at jeg burde vide det. Ja så brød min gode connection til telefonverden sammen overnight, Av, den sved.
(at jeg så tilgav idioten og forsatte 5 år med ham, er en anden sag)

Men resultatet blev at jeg fra den ene dag til den anden fik det dårligt med at tale i telefon. Både ringe ud og tage telefonen når den ringede.

Det må siges at det skabte et stort problem, eftersom jeg arbejdede som telefonsælger til hverdag. Dette kan selvfølgelig også have haft en indflydelse på min telefon-fobi, da jeg jo hver eneste dag/aften sad og ringede ud til fremmede og forstyrrede dem (ofte midt i middagsmaden) blot for at kunne spare dem få ører på et telefonabbonement.


Det hæmmer mig i min hverdag. det gør det virkelig. Jeg er igennem tiden gået glip af så mange lækre / sjove oplevelser / jobtilbud / rejser, samt opgaver ved ikke at tage telefonen når den ringer. Det er så trist. Men jeg aner vitterligt ikke hvordan jeg skal ændre på det. no idea.  nogle gode råd?




Kommentarer