Min mor er syg. Kræftsyg.

Min er langtidssygemeldt Hun havde i årevis haft problemer med underlivet. kraftige blødninger og smerter. Og blev derfor tidligere end nødvendigt sat i overgangsalderen. alt blev bedre (bortset fra de obligatoriske hedeture haha) Det sidste års tid har hun så haft beklaget sig meget over atter en gang at have begyndende ondt i underlivet. uden at kunne sætte en finger på hvor. Bare "dernede et sted" 

Oppustethed, problemer med at komme af med afføringen, av når det tisser mv. dette blev af lægerne gang på gang slået hen med forstoppelse, stop med gluten, stop med mælk, spis sundere, nok blære betændelse. beskyt dig selv lidt bedre, når du er ude på havet (hun er en habil kajakroer)  Endelig blev det nok for hende og hun tog sagen i egen hånd. Hun bestilte tid til at få fjernet sit underliv. væk med det hele. 56 år, hun havde ikke brug for det mere alligevel. til forundersøgelsen, finder de så noget. og mere. og mere. og...ja. I marts i år bliver hun diagnoseret med kræft. Hendes cancertal var på mere end 400! 

Æggestokkræft i stadie 3. med metastaser i blære, livmoder, livmoderhals, tarme og bughule. Og nåeh ja, kræftknuden sad således at den blokerede for adgangen til den ene nyre der så var lukket ned og uden funktion.  wow. talk about life change. så gik det hurtigt. så tog lægerne hende seriøst og hun blev smidt frem og tilbage til prøver, scanninger og diverse på både Odense-, Holbæk-, Roskilde- og Køge sygehus. 
Hun bliver sat til at skulle opereres en tirsdag. Hun tager i den forbindelse til Odense søndag i forbindelse med at der skal være forundersøgelse mandag før operationen tirsdag. 
Grædende ringer hun til mig mandag. Det er første gang jeg i dette forløb har hørt hende græde. 

Hun fortæller mig at hun er blevet sendt hjem fra Odense. Operationen er udskudt. Det var værre end først antaget og de kan ikke opererer hende. Hun har "fregner" både inde i organerne og udenpå. Det er for omfattende. Hun har spurgt lægen om hun er her om et år. Det mener han. Hun turde ikke spørge ham om hun så også var her om 2 år. De vil forsøge med kemo først for at nedbryde nogle af metastaserne og gøre knuden mindre. Men kemo er hårdt ved nyrene og når den ene ikke virkede måtte de først få den igang igen. Heldigvis fik de gang i nyren igen efter nogle uger via et kateter der var lagt ind i lederen, og vi skulle nu havde fundet nogle parykker. Min mor havde nu æggestok kræft i stadie 4. 

Vi satte omgående alt i værk. kost omlægning, heeling, akupunktur og sidst men ikke mindst, kontaktede jeg en skøn og hjertelig ekskæreste jeg kendte for 20 år tilbage. Jeg vidste at han var helt inde i det med Cannabis olie og stolede blindt på ham i den henseende, så han tog os under hans vinger og min mor fik alt hvad rammer og sejl kunne tage. Efter bare 3 x kemo var lægerne ved at falde ned af stolen. hendes kræft var allerede nu skrumpet til et sådan sted at hun kunne opereres. Og det blev hun så i en 7 timer lang operation, skåret op fra skamben til brystben.  A L T  B L E V  F J E R N E T 


Om det var kemoen, den heftige mængde god kvalitets cannabis olie, heeling, kostomlægning, eller en blanding af det hele vides ikke. men hun var pludselig i bedring, til stor overraskelse for lægerne og stor glæde for os, hendes familie.  Hun forsatte med 3 x kemo (og cannabis) for at sikre at alt småtteri også kom/blev væk. Hendes smertelindrende efterfølgende bestod af 2 panodiler. Hun blev nemlig syg af morfin og de andre preparater hun fik, det fik hende til at kaste op - og den slags gør ondt med en nyligt opsprettet mave 🙈 men shit altså, hvor hardcore er det lige. Jeg tror jeg havde forlangt epidural, morfin, ketogan, alt alt alt og gerne i flere måneder 😜

Og efter 2 mdr. i recovery derhjemme, sad hun atter i sin kajak på Isefjorden. Hun var gået glip af hele vores dejlige sommer på vandet og nu skulle det være slut. Hun var tilbage hvor hun var gladest. Og satte sig et mål. 

Hun ville vinde pokalen for bedste kvindelige kajakroer.  Det havde hun jo gjort de foregående år - og det skulle en kæmpeoperation sku ikke sætte en stopper for i år. Som sagt så gjort.  Min seje mor på YoutubeForrige år roede hun mere end 1200 km og blev klubbens mest roendee, af både mænd og damer. Men dette kunne nu også gøre det. Og sikke en viljestyrke. Jeg er pavestolt af hende. 

Det er nu bare 8 mdr siden hun fik diagnosen. Æggestokkræft med metastaser i og på æggestokke, livmoder, livmoderhals, blære, nyre, bughule og tarme. Og hun er nu "kræftfri" med et cancertal på kun 17. Hun følges naturligvis forsat tæt og skal scannes hver 3. måned og have taget blodprøver. Ligesom de er i færd med at finde en måde om kateteret til nyren kan tages ud og nyren i såfald vil kunne fungere uden.  


Min seje mor på 58 år, skal have Avastin det næste år (mener jeg) som er et antistof der virker ved at hæmme en speciel vækstfaktor, der stimulerer dannelsen af blodkar. Herved mindskes blodtilførslen til kræftcellen og hermed dens vækst.Avastinanvendes til behandling af kræft i tyk- og endetarmen, lungekræft, brystkræft, kræft i æggestokkene, æggelederne, livmoderhalsen eller bughinden samt visse former for kræft i nyren, så det virker til at være den rette hylde som hun er landet på. Men ja hun forsætter naturligvis med at tage hendes cannabis olie ved siden af. 


ÆGGESTOK KRÆFT ER DEN FORM FOR KRÆFT MED STØRST DØDELIGHED.

Har man først været i stadie 4, er der kun 17% chance for at du lever om 5 år. Men med den viljestyrke min mor besidder, er jeg nu ret sikker på at hun er en af de 17% 
Længe leve min mutti. Hurra Hurra Hurraaaaaa 💞😎






Kommentarer